استودیو Sucker Punch Productions آماده است تا شاهکار جدیدی با نام بازی ghost of yotei، که برای انتشار در ۲ اکتبر ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است، را به گیمر ها هدیه کند ، این بازی تغییرات قابل توجهی نسبت به بازی قبلی ghost of tsushima دارد. در این مقاله، به بررسی دقیق این تغییرات میپردازیم و جزئیات را از منابع مختلف، از جمله اطلاعات ارائهشده و جستجوهای وب، جمعآوری کردهایم.
تغییرات در ساختار داستان
یکی از تغییرات کلیدی، ساختار داستانی است. در Ghost of Tsushima، داستان به صورت خطی پیش میرفت و بازیکنان باید مراحل را به ترتیب مشخصی طی میکردند. اما در Ghost of Yotei، داستان بازتر شده است.
خرید بازی ghost of yotei برای ps5
شما در اکانت بازی ghost of yotei به عنوان آتسو، میتوانید ترتیب شکار شش دشمن اصلی (Yote 6، شامل مار، اونی، کیتسونه، عنکبوت، اژدها و لرد سایتو) را خودتان انتخاب کنید. این تغییر، مشابه ساختار بازیهایی مانند Assassin’s Creed Shadows است، اما با تعداد کمتر دشمنان (۶ نفر در مقابل ۱۲ نفر)، که ممکن است به توسعه عمیقتر شخصیتها و داستان کمک کند. این رویکرد، آزادی عمل بیشتری به بازیکنان میدهد، اما ممکن است چالشهایی برای حفظ انسجام داستان ایجاد کند.
شخصیت جدید و انگیزهها در بازی ghost of yotei

شخصیت اصلی Ghost of Yotei، آتسو، جایگزین جین ساکای شده است. جین در Ghost of Tsushima یک سامورایی وفادار بود که برای دفاع از سرزمینش از مغولها جنگید. اما آتسو، یک جنگجوی زن، انگیزهای شخصیتر دارد: انتقام از Yote 6 که خانوادهاش را کشتهاند. این تغییر، داستان را به سمت تاریکتر و شخصیتر سوق میدهد، و آتسو به عنوان یک “Onreo” (روح انتقامجو) معرفی میشود، که تون افسانهای متفاوتی نسبت به قهرمان جین ایجاد میکند. این تغییر، تجربهای عمیقتر و احساسیتر را برای بازیکنان فراهم میکند.
گسترش سلاحها و سیستم نبرد در ghost of yotei نسب به tsushima
سیستم نبرد در بازی Ghost of Yotei برای ps5 به طور قابل توجهی گسترش یافته است. در Ghost of Tsushima، جین عمدتاً از کاتانا و کمان استفاده میکرد. اما در Ghost of Yotei، سلاحهای جدیدی مانند شمشیرهای دوتایی، کوساریگاما (داس زنجیری)، اوداچی (شمشیر بلند)، تانگاشیما (تفنگ دستی) و نیزه (یاری) اضافه شدهاند. هر سلاح با یکی از دشمنان Yote 6 مرتبط است، و شما باید آنها را شکار کنید تا سلاحها را بدست آورید. این تنوع، نبرد را پیچیدهتر و استراتژیکتر میکند، و بازیکنان را تشویق میکند تا تاکتیکهای مختلف را امتحان کنند. همچنین، قابلیتهایی مانند ضربههای غیرقابل بلاک و خلع سلاح، نبرد را پویاتر میکنند.
آموزش سلاح با NPCهای سنسئی
یکی دیگر از تغییرات، مکانیک آموزش سلاح است. در Ghost of Tsushima، جین مهارتها را از طریق داستانهای اسطورهای و دیدار با شخصیتهای افسانهای یاد میگرفت. اما در Ghost of Yotei، آتسو باید NPCهای خاص، به نام سنسئیها، را پیدا کند و با آنها تمرین کند تا مهارتهای جدید را یاد بگیرد. این روش، تجربه آموزش هنرهای رزمی را واقعیتر و ارگانیکتر میکند، و به جهانبینی بازی عمق بیشتری میبخشد.

مکانیک جدید: نگاه به گذشته
Ghost of Yotei ویژگی جدیدی به نام “نگاه به گذشته” معرفی میکند. در این حالت، آتسو میتواند به نسخه جوانتر خود تبدیل شود و لحظات کلیدی از گذشته را تجربه کند، مانند بازدید از خانه قدیمیاش. این مکانیک، به بازیکنان کمک میکند تا با شخصیت آتسو ارتباط عمیقتری برقرار کنند و انگیزهها و پسزمینه او را بهتر درک کنند. این ویژگی، مشابه توالیهای حافظه جین در DLC جزیره ایکی در Ghost of Tsushima است، اما در داستان اصلی ادغام شده و تمرکز بیشتری روی شخصیتپردازی دارد.
تغییرات در فعالیتها و کاوش نسبت به ghost of tsushima
کاوش و فعالیتها نیز در Ghost of Yotei بهبود یافتهاند. فعالیتهای قبلی مانند پلتفرمینگ در معابد و استحمام در اونسن (onsen) بازگشتهاند، اما فعالیتهای جدیدی نیز اضافه شدهاند، مانند نقاشی سومی (Sumi painting) و بازی زانی هاجیکی (Zany Hajiki)، که یک بازی مبتنی بر مهارت است. همچنین، نقشه مسافر (Traveler’s Map) معرفی شده است که به شما کمک میکند تا مجسمههای مخفی را پیدا کنید و مهارتها را ارتقا دهید. این تغییرات، کاوش را جذابتر و پاداشبخشتر میکنند، و تلاش میکنند تا از تکرار فعالیتهای جهان باز در Ghost of Tsushima جلوگیری کنند.
محیط جهان باز و چالشها در اکانت ghost of yotei

Ghost of Yotei یک جهان باز گستردهتر و متنوعتر دارد، که شامل مناطق مختلفی مانند علفزارها، توندراها و کوه یوتِی است. این محیط با چالشهای جدیدی مانند طوفانهای برفی و حیوانات وحشی همراه است، که تجربه کاوش را پویاتر و هیجانانگیزتر میکند. همچنین، احتمالاً سیستم تغییرات آب و هوایی، مشابه Ghost of Tsushima، بازگردد، که میتواند بر گیمپلی تأثیر بگذارد.
مکانیک اردوگاه
مکانیک جدیدی که اضافه شده، اردوگاه است. شما میتوانید در هر جای دنیای باز، اردوگاهی بسازید تا زیر آسمان ستارهدار استراحت کنید. این ویژگی ممکن است به شما اجازه دهد تا مواد را تجدید کنید، زمان روز را تغییر دهید یا مهارتها را تمرین کنید، و لایه دیگری از غوطهوری به بازی اضافه میکند.
همراه حیوان: گرگ در بازی yotei

Ghost of Yotei همچنین یک همراه حیوان، گرگ، را معرفی میکند. این گرگ، که بخشی از پسزمینه آتسو است (مربوط به شمشیر پدرش)، ممکن است به عنوان یک عنصر گیمپلی عمل کند، مانند کمک در کاوش یا نبرد، و به عمق تجربه بازی اضافه میکند. این ویژگی، مشابه تعاملات حیوانی در Ghost of Tsushima (مانند بادهای هدایتکننده و پرنده آوازخوان) است، اما با تمرکز بیشتری روی نقش فعال گرگ.
ویژگیهای بازگشتی و پیشرفت
بازی همچنان از ویژگیهای قبلی مانند رنگآمیزی زره، کیتهای شمشیر و سامانه جادو (charm) استفاده میکند. با این حال، سامانه جادو ممکن است برای هماهنگی با سیستم نبرد پیچیدهتر بهروز شده باشد، و گزینههای جدیدی برای سفارشیسازی و پیشرفت ارائه دهد. این تغییرات، تداوم را حفظ میکنند در حالی که به مکانیکهای جدید سازگار میشوند.
تون تاریکتر و افسانهسازی
آتسو به عنوان یک “Onreo” (روح انتقامجو) معرفی میشود، که نشاندهنده تون تاریکتر داستان است. این تغییر، افسانه آتسو را به عنوان یک نیروی غیرقابل مقابله برای انتقام در میان مردم منطقه ایزو تقویت میکند، برخلاف جایگاه قهرمانانه جین در Ghost of Tsushima. این تون، تجربهای عمیقتر و احساسیتر را ارائه میدهد.

نتیجهگیری
بازی Ghost of Yotei برای ps5 با تغییرات گستردهای در داستان، مکانیکها، نبرد و کاوش، قدم بزرگی برای ارائه تجربهای جدید و همزمان آشنا برمیدارد. این بازی نه تنها به عنوان ادامهای منطقی برای Ghost of Tsushima عمل میکند، بلکه با معرفی عناصر جدید، پایهای برای پیشرفت سری را فراهم میآورد. طرفداران Ghost of Tsushima و حتی بازیکنان جدید، میتوانند منتظر تجربهای هیجانانگیز و چالشبرانگیز باشند.
جدول مقایسهای
ویژگی | Ghost of Tsushima | Ghost of Yotei |
---|---|---|
ساختار داستان | خطی، مراحل مشخص | بازتر، انتخاب ترتیب شکار Yote 6 |
شخصیت اصلی | جین ساکای، سامورایی وفادار | آتسو، جنگجوی زن، انگیزه انتقام |
سلاحها | کاتانا، کمان، عمدتاً سنتی | شمشیرهای دوتایی، تفنگ، نیزه، متنوعتر |
آموزش مهارتها | از طریق داستانهای اسطورهای | با NPCهای سنسئی، ارگانیکتر |
مکانیک جدید | – | نگاه به گذشته، اردوگاه |
فعالیتها و کاوش | پلتفرمینگ، اونسن، تکرارپذیری بالا | نقاشی سومی، زانی هاجیکی، نقشه مسافر |
محیط جهان باز | جزیره تسوشیما، چالشهای محدود | ایزو، طوفانها، حیوانات وحشی |
همراه حیوان | بادهای هدایتکننده، پرنده آوازخوان | گرگ، نقش فعالتر |
تون کلی | قهرمانانه، وفاداری | تاریکتر، انتقام |